Wordt 2026 een superjaar voor de Watewystappers?
- Jan Blomme

- 13 mei
- 3 minuten om te lezen
Wij kunnen er niet naast kijken, de wandelsport kent
een ware heropflakkering, overal zien wij meer wandelaars
opduiken op de wandeltochten, natuurlijk het
goede weer dit voorjaar speelt tevens een grote rol, maar
anderzijds zien wij veel meer jongere mensen de wandelschoenen
aantrekken. Ook bij ons Watewystappers
kunnen wij terugblikken op een goede start in 2026.
Veel wandelclubs kregen het moeilijk na Coronatijd,
minder leden, minder wandelaars en minder georganiseerde
wandeltochten tijdens de weekdagen. Maar zoals
gezegd, alles komt terug op zijn plooi, na coronatijd
kenden wij Watewystappers nog altijd een 450 tal actieve
leden, organiseerden we nog 7 tochten en mochten wij
nog steeds tussen de 800 en 1200 wandelaars verwelkomen.
Zoals het er naar uitziet wordt het een superjaar
voor onze vereniging en wij hopen dan ook de huidige
leden nog veel enthousiasme wandelaars meebrengen
naar onze organisaties.
Het ledenaantal vliegt te hoogte in:
Intussen kennen wij nog 7 georganiseerde tochten en
hopelijk komt er nog een 8ste midweektocht bij komend
jaar, want er zijn tegenwoordig veel minder georganiseerde
weekdagtochten en men kan er niet naast kijken,
zij die wel organiseren krijgen telkens om en rond de
1000 stappers over de vloer. Ons ledenaantal voor 2026
is drassig omhoog gegaan en op het ogenblijk kunnen
wij terugblikken op 520 aangesloten leden. Het bijzonderste
is dat het actieve leden zijn, op onze eigen tochten
mogen wij meestal tussen 180 en 200 clubleden ontvangen,
daar waar wij vroeger meestal tevreden moesten
zijn met een 140 à 150 clubleden. Anderzijds mogen wij
met fierheid terugblikken op onze twee voorbije organisaties,
onze Krokussentocht met meer dan 1200 deelnemers
en onze Plattelandstocht met ietwat boven de 1600
deelnemers. Ook op andere wandeltochten zien wij
meer en meer blauwtjes opduiken met aanwezigheden
tussen de 80 en 100 clubleden. Onlangs nog mochten
wij ons 500ste clublid verwelkomen, hetzij de 27-jarige
Nathan Kerkhove, zoals het hoorde werd hij in de
bloemetjes gezet, of beter gezegd mocht hij een mooie
clubtrui in ontvangst nemen. Ook onze busreizen worden
andermaal opnieuw een succes, onlangs reisden wij
met een volle bus naar het verre Halle, waar iedereen
kon genieten van een prachtige wandeling. In het najaar
gaan wij met de bus richting Zillebeke, een wandeltocht
die vooral gekend is voor zijn prachtige natuur, het zal
zeker de moeite zijn om 1 november 2026 nu reeds aan
te stippen in uw agenda.
Vooral lange afstanden spreken de jeugd aan:
Wij kunnen er niet naast kijken, maar de lange afstanden
op de georganiseerde wandel-Trails spreken de jongeren
aan, zij houden van uitdagingen, tochten van 100 km
zoals de Dodentocht en de Nacht van Vlaanderen, staan
aangestipt op hun wandelagenda en meestal komen daar
ook niet aangesloten wandelaars op af, ook bij onze
club zijn er enkele personen die zich hierdoor laten
verleiden. Daarentegen houd het ietwat ouder publiek
nog altijd van de gewone en minder uitdagende tochten,
ook op deze tochten komen er steeds meer en meer niet
aangesloten wandelaars aan de inschrijvingstafel, dus
bestuurders, er is nog veel werk aan de winkel om die
mensen te overtuigen om zich te laten aansluiten bij een
club. Opmerkelijk is ook dat meer en meer stappers naar
wandeltochten trekken waar ze iets gratis krijgen bij hun
inschrijving , het gaat van een klein geschenk tot en met
pannenkoeken, andere clubs houden het bij spaarkaarten
zoals bij onze club, en wees gerust, onze koffiekaart
is al vele jaren een succes. Maar het bijzonderste is
nog altijd het aangeboden parcours, vooral onverharde
wandelpaden in de natuur spreekt aan, maar een stukje
stadswandeling mag er ook nog altijd tussen zitten, dus
ook voor de parcoursmeesters is er veel werk en soms
wordt dit maar weinig in dank afgenomen, nochtans het
is van deze mensen en van de vele medewerkers dat het
moet komen, dus een woordje van dank aan de inrichtende
club is meer dan wel gekomen.
En nu maar hopen dat onze vereniging verder mag
groeien:
Wij hopen dat onze vereniging als wandelclub verder
mag groeien, wat vooral belangrijk is, is dat clubleden
gaan stappen in clubkledij. Onze prachtig aanbod van
kledij is een lust voor het oog op de wandelingen, het
blauwe kleur van onze kledij valt opmerkelijk op, en bij
andere clubs zien ze meteen dat er Watewystappers
aanwezig zijn. Dus denk er eens over na en schaf het
blauwe outfit aan, je steunt er de club mee, en
belangrijk, wij houden de prijzen aan de lage kant.
En nu afspraak op één van onze volgende eigen tochten
of hier of daar op een georganiseerde wandeling.



Opmerkingen