top of page

Wordt 2026 een superjaar voor de Watewystappers?

Wij kunnen er niet naast kijken, de wandelsport kent

een ware heropflakkering, overal zien wij meer wandelaars

opduiken op de wandeltochten, natuurlijk het

goede weer dit voorjaar speelt tevens een grote rol, maar

anderzijds zien wij veel meer jongere mensen de wandelschoenen

aantrekken. Ook bij ons Watewystappers

kunnen wij terugblikken op een goede start in 2026.

Veel wandelclubs kregen het moeilijk na Coronatijd,

minder leden, minder wandelaars en minder georganiseerde

wandeltochten tijdens de weekdagen. Maar zoals

gezegd, alles komt terug op zijn plooi, na coronatijd

kenden wij Watewystappers nog altijd een 450 tal actieve

leden, organiseerden we nog 7 tochten en mochten wij

nog steeds tussen de 800 en 1200 wandelaars verwelkomen.

Zoals het er naar uitziet wordt het een superjaar

voor onze vereniging en wij hopen dan ook de huidige

leden nog veel enthousiasme wandelaars meebrengen

naar onze organisaties.

Het ledenaantal vliegt te hoogte in:

Intussen kennen wij nog 7 georganiseerde tochten en

hopelijk komt er nog een 8ste midweektocht bij komend

jaar, want er zijn tegenwoordig veel minder georganiseerde

weekdagtochten en men kan er niet naast kijken,

zij die wel organiseren krijgen telkens om en rond de

1000 stappers over de vloer. Ons ledenaantal voor 2026

is drassig omhoog gegaan en op het ogenblijk kunnen

wij terugblikken op 520 aangesloten leden. Het bijzonderste

is dat het actieve leden zijn, op onze eigen tochten

mogen wij meestal tussen 180 en 200 clubleden ontvangen,

daar waar wij vroeger meestal tevreden moesten

zijn met een 140 à 150 clubleden. Anderzijds mogen wij

met fierheid terugblikken op onze twee voorbije organisaties,

onze Krokussentocht met meer dan 1200 deelnemers

en onze Plattelandstocht met ietwat boven de 1600

deelnemers. Ook op andere wandeltochten zien wij

meer en meer blauwtjes opduiken met aanwezigheden

tussen de 80 en 100 clubleden. Onlangs nog mochten

wij ons 500ste clublid verwelkomen, hetzij de 27-jarige

Nathan Kerkhove, zoals het hoorde werd hij in de

bloemetjes gezet, of beter gezegd mocht hij een mooie

clubtrui in ontvangst nemen. Ook onze busreizen worden

andermaal opnieuw een succes, onlangs reisden wij

met een volle bus naar het verre Halle, waar iedereen

kon genieten van een prachtige wandeling. In het najaar

gaan wij met de bus richting Zillebeke, een wandeltocht

die vooral gekend is voor zijn prachtige natuur, het zal

zeker de moeite zijn om 1 november 2026 nu reeds aan

te stippen in uw agenda.

Vooral lange afstanden spreken de jeugd aan:

Wij kunnen er niet naast kijken, maar de lange afstanden

op de georganiseerde wandel-Trails spreken de jongeren

aan, zij houden van uitdagingen, tochten van 100 km

zoals de Dodentocht en de Nacht van Vlaanderen, staan

aangestipt op hun wandelagenda en meestal komen daar

ook niet aangesloten wandelaars op af, ook bij onze

club zijn er enkele personen die zich hierdoor laten

verleiden. Daarentegen houd het ietwat ouder publiek

nog altijd van de gewone en minder uitdagende tochten,

ook op deze tochten komen er steeds meer en meer niet

aangesloten wandelaars aan de inschrijvingstafel, dus

bestuurders, er is nog veel werk aan de winkel om die

mensen te overtuigen om zich te laten aansluiten bij een

club. Opmerkelijk is ook dat meer en meer stappers naar

wandeltochten trekken waar ze iets gratis krijgen bij hun

inschrijving , het gaat van een klein geschenk tot en met

pannenkoeken, andere clubs houden het bij spaarkaarten

zoals bij onze club, en wees gerust, onze koffiekaart

is al vele jaren een succes. Maar het bijzonderste is

nog altijd het aangeboden parcours, vooral onverharde

wandelpaden in de natuur spreekt aan, maar een stukje

stadswandeling mag er ook nog altijd tussen zitten, dus

ook voor de parcoursmeesters is er veel werk en soms

wordt dit maar weinig in dank afgenomen, nochtans het

is van deze mensen en van de vele medewerkers dat het

moet komen, dus een woordje van dank aan de inrichtende

club is meer dan wel gekomen.

En nu maar hopen dat onze vereniging verder mag

groeien:

Wij hopen dat onze vereniging als wandelclub verder

mag groeien, wat vooral belangrijk is, is dat clubleden

gaan stappen in clubkledij. Onze prachtig aanbod van

kledij is een lust voor het oog op de wandelingen, het

blauwe kleur van onze kledij valt opmerkelijk op, en bij

andere clubs zien ze meteen dat er Watewystappers

aanwezig zijn. Dus denk er eens over na en schaf het

blauwe outfit aan, je steunt er de club mee, en

belangrijk, wij houden de prijzen aan de lage kant.

En nu afspraak op één van onze volgende eigen tochten

of hier of daar op een georganiseerde wandeling.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page